Nu är det dags att lära känna författaren bakom böckerna om Poppe. Här kommer en intervju:

Vem är Charlotta?

Charlotta Lagerberg-Thunes 40 år

Beteendevetare, Barnboksförfattare till böckerna om Popcornmannen Poppe- ett omtänksamt popcorn som bryr sig om andra samt frilansskribent för bland annat tidningen Barn i stan, Barnsidan.se, Dagensskola.se, Aftonbladet, Wellnessguide om välbefinnande och Nya upplagan m fl.

Jag har arbetat med barn med funktionshinder både i förskolan och grundskolan. Jag har arbetat som lärarvikarie och som jourare vid BRIS.

Jag har också arbetat som coach och som arbetsförmedlare och till största delen med rekrytering och motiverande samtal.

Jag har studerat Kreativt skrivande och författarkurser vid ABF och Folkuniversitetet.

Jag älskar att skapa och skriva. Jag älskar blommor och trädgård det är en sådan avkoppling.

Jag hoppas att jag kan göra skillnad med mina böcker och mitt budskap och om föräldrar eller pedagoger inte hittar månen i mina böcker så hoppas jag i alla fall att de får med sig en liten stjärna.

Jag är en person som brinner för barnperspektivet och för social och känslomässig inlärning. Barn är jordens blommor.  Jag är själv en person som ofta fått höra äsch var inte så känslig. Känslor ställer till det. Jag tror det är därför jag är så intresserad av att skriva om det som kan ibland kan kännas svårt.

”The way we talks to our children becomes their innervoice”

Jag tror att om man skapar lärandet i samklang med kreativitet och känslomässig inlärning har man mycket att vinna.

Hur ska man kunna lära sig matematik på lektionen om man är livrädd att gå ut på rasten?  

Då tänker man mer på rasten, vem som slår mig, än på talen i boken.

”Barn kommer sällan ihåg vad som sagts men känslan lever kvar länge inombords”.

Efter sju år som hobbyverksamhet startade jag Popcornmannen Poppe som företag. Nu har han fått 4 böcker med en femte som jag skriver på. Jag skriver parallellt på två lärarhandledningar.

Hur fick du idén till Poppe?

När jag arbetade i skolans värld arbetade jag som stödpedagog och i klasserna 1-5. Jag arbetade mest i första klassen som var stor och brokig. Klassen behövde bli mer sammanhållen och det fanns gott om olikheter och många konflikter uppstod.

På white-boarden fanns en uppmålad popcornskål där vi ritade popcorn i varje dag barnen varit snälla emot varandra. Vi suddade också bort popcorn vid konfliktfyllda dagar. En dag när skålen var full hade vi popcornkalas med riktiga popcorns.

Jag gjorde ”Veckans guldpopcorn” där barnen fick skriva snälla saker om varandra och varje person fick ett diplom kan man säga med guldpopcorn på.

Popcornmannen Poppe som han heter blev en figur som stod för de mjuka värdena.
Jag funderade och gick och tittade på skolans bibliotek och såg ena knastertorra materialet efter det andra. Svartvitt, torrt och tråkigt.

Hur entusiasmerar jag små barn att lära sig etik? Lekfull etik? Färgglatt, poppigt och lekfullt men ändå med en viktig innebörd?

Popcornmannen Poppe? Jag ville göra en personlig bok där man väver samman roliga övningsmoment. Jag ville skriva enkelt och tydligt på barnets nivå så att det på ett konkret sätt kunde förstå känslan och sätta ord på den.

Så jag skapade en bok lite på skoj och sålde slut alla 150 ex som jag hade tryckt för dyra pengar.

Varför valde du att ha ett popcorn som huvudperson?

Varför det just blev Poppe var nog popcornskålen att vi höll på med Popcorn men Poppe är ju väldigt bra. Neutral och en enkel figur. Popcorn som poppar känslor är kul och man kan använda det till väldigt mycket. Så jag tycker fortfarande att det är en rolig figur att arbeta vidare med tillsammans med majskolvar, majskorn och en popcornvärld i en skål kort och gott.

Dessutom är det en väldigt bra figur för barnen att måla av. Alla barn oavsett ålder kan måla ett popcorn och de målar helt fantastiska bilder.

Har du några tips och råd till föräldrar på hur de kan prata om olika känslor med sina barn?

Föräldrar skall förmedla en trygghet till barnet så barnet känner att de vågar tala med sina föräldrar om det behöver.Föräldrars roll är att stötta och vägleda. Inte curla.

Föräldrarnas roll är att hjälpa barnet så barnet känner att det vågar tala om hur det känner sig och att föräldrarna bär barnet så barnet inte behöver oroa sig utan att man som förälder tar över ansvaret och lugnar barnet. Så barnet känner en tillitskänsla.

Men också viktigt att varje barns rätt till privatliv ska respekteras. Man får inte kränka barns integritet som förälder.

Vissa barn har svårt att sätta ord på det som känns inuti. Därför är det extra viktigt som vuxen att vara lyhörd och lyssna så att barnet känner trygghet att våga fråga och få välja den väg som känns lättast för barnet.

Att ta sig tid. Låta barnet ställa öppna frågor. Låt barnen får prata.

En del kanske hellre målar en bild för att lättare beskriva.

Jag har själv sagt till barn att man kan få blunda om det känns lättare att prata om det på det sättet.

Andra kanske skriver ett brev för att det känns lättare att uttrycka sig just så.

Man kan hålla barnet i handen. Låta det sitta i knät. Krama om barnet.

Tala mjukt och långsamt.

Andra kan relatera till sagoböcker och ta hjälp av det för att förklara en situation eller händelse. Andra kanske sjunger ut det som känns inuti.

Jag intervjuade en montessoripedagog om sorg nyligen och hon förklarade barns sorg som randig. Den kommer och går.

Därför är det också viktigt att barnet får komma tillbaka och fortsätta berätta när andan faller på om det skulle behöva ta paus i samtalet.

Det är lätt som vuxen att fylla i och på så sätt ta över det som barnet inte har sagt eller känner. Men om barn inte får tala om saker skapar de egna förklaringsmodeller och det kan bli hur tokigt som helst.

Undvik omskrivningar när du talar med barn det försvårar. Som när någon är död säg inte att personen vilar, somnat in eller gått bort. För vad händer nästa gång pappa ska gå bort eller mamma vilar?

Det är också viktigt att anpassa samtal till barnets ålder och nivå och inte försvåra eller intellektualisera för mycket.

Jag får försöka knyta ihop popcornpåsen. 

*Finnas tillhands ge tid

*Lyssna

*Stötta

*Inte fylla i i onödan

*Aktivt lyssna

*Lyfta bort det tunga från barnet och bära barnet

*Vissa föräldrar tycker vissa saker är extra svåra att tala om en separation eller dödsfall. Då kan man få stötting utifrån också. Även om du är den bästa föräldern för just ditt barn så kan man behöva stöttning. Det är inte alltid lätt att vara förälder men man kan alltid be om ursäkt till sitt barn också.

*Inte döma, kritisera eller håna ett barn eller förlöjliga. 

Hur är det tänkt att man ska använda boken om Poppe som:

Pedagog

Som ett värdegrundsmaterial för att undvika mobbing, för att förstå olikheter, för att göra barnen trygga och
medvetna och hjälpa dem att sätta ord på svåra känslor och lära sig hantera sina och andras känslor.
För att lära dem känslomässig inlärning. Social träning och för att ha ett roligt kreativt komplement i skolan som är
lekfullt men ändå en viktig innebörd – lekfull etik.

Förälder
I dialogen med barnet. Föräldrar lovas spännande samtal med sina barn i diskussioner som de aldrig har haft tidigare.
En del säger att de har fått lära känna sig själva som föräldrar mera och lär känna sina barn mer och får ta del av samtal som man kanske inte av naturlig del talar om vid middagsbordet. En mamma sa att det ställde nya frågor till henne själv om tankar kring sorg. Hon fick massor av oväntade svar och frågor från barnen som hon aldrig talat om tidigare.
En del tycker det är skönt att få stöd och hjälp genom sagorna och de tycker Poppe är mysig och charmig och rolig att samtala kring.
Andra tycker det är skönt att det är lätthanterligt och inte tillkrånglat, vilket gör det enklare i dialogen mellan barnen
och föräldrarna.

Barn

Barnen ska framförallt ha roligt tillsammans med Poppe, möta Poppe med glädje och kreativitet och öppna sinnen och känna att de lär sig samtidigt som de har roligt och lustfyllt med målarövningar, sång och rytmik och få diplom i boken. Baka med Poppe och odla en majskolv.

Poppe blir som en mjuk maskot som man öppnar upp barnens sinnen och lär dem etik utan att det blir moraliserande med pekpinnar utan lekfullt och mycket skratt och bus.
Man ska ha roligt tillsammans med Popcornmannen Poppe och diskutera utifrån öppna frågor så inga barn känner sig kränkta eller utelämnade.

Tack för intervjun!

Just nu gästar Charlotta Barnnet.se läs vidare här:

http://www.barnnet.se/nyheter/vaga-tala-med-dina-barn-om-kanslor-det-hjalper-1116

Läs mer här:

www.popcornmannenpoppe.se

I serien om Poppe finns böckerna

När jag är som gladast då jonglerar jag 0-4 år

Popcornmannen Poppe 5-9år

Poppe och hans vänner 5-9 år

Poppa å må bra! sa Poppe 5-9 år

Samt det pedagogiska mjukisdjuret Poppe, grattiskort, kalaskort, bokmärken och poppis pins m m.

 

På gång! Poppe och hans vänner kommer att komma ut i ny upplaga med ny layout och som inbunden.
Författaren skriver på två lärarhandledningar för skolans del som man kan använda tillsammans med böckerna som ytterligare komplement. Fyra pedagoger/popcornambassadörer testar handledningen för de små just nu.

Poppe finns att låna på biblioteken och säljs i vanliga butiker och på min hemsida där jag också har en särskild flik för pedagoger med lite matnyttiga tips.
Popcornmannen finns vidare på skolor, familjecentraler, BVC, öppna förskolan, förskolan men passar också för barn
som lever i våld i nära relationer och fungerar väl för särskolan.

 

barnbok, charlotta lagerberg thunes, intervju, känslor, popcornmannen, poppe,

Kommentera

Publiceras ej
blogglista.se bloggar Mer besökare till bloggen