När barnen tar glas för att dricka så händer det att de börjar bråka om vem som fått mest i glaset. Den ena vill ha mer för att den andra har så mycket mer, fast de egentligen har lika mycket! Jag har försökt att förklara för dem att de har lika mycket, det är bara det att glasen är olika stora,höga eller smala men de vill inte lyssna. Så nu tänkte jag visa dem istället.


Jag tog 3 olika glas och fyllde dem med vatten. Sedan frågade jag dem vilket glas som innehöll mest vatten. Noel trodde glaset till vänster och Martin trodde glaset i mitten. Martin hade tänkt till lite och gick inte bara på det visuella. Noel tittade på hur långt vattnet var från kanten, så som dom gör när dom bråkar om vem som fått mest.

Det rätta svaret är att det är precis lika mycket vatten i alla tre glasen, 1½ dl! Martin blev förvånad och jag förklarade för honom hur man kunde mäta för att se hur mycket det var i ett glas och jag förklarade vad som påverkar att det ser så olika ut. Glaset kan vara tjockt, smalt, lågt, högt osv.

När de sett glasen ville de också testa att mäta upp vatten. De tog några olika glas var och mätte vatten med ett decilitermått för att se hur högt vattnet kom.

Martin förstod men Noel förstod inte riktigt, men man kan inte begära mer heller då han snart fyller 4. Men det var kul att mäta och kladda med vattnet :D

Man kan ju även ta stora bunkar och små glas eller annat att fylla vatten i och se hur 1dl ser ut i olika stora kärl.

Ha så skoj!
Martin fick tråkigt i bilen och tog sig en penna och började rita på det som fanns tillgängligt...armarna och benen.
Han skrev av texter som auto, off, D.T.E och annat som stod i bilens instrumentpanel.

Sedan visade han mig denna söta gubbe, eller snarare en kompis till fuldjuren som jag tillsammans med lillaengla.se lottar ut på bloggen.

Martin tyckte jättemycket om fuldjuren så han ritade sig ett eget :D
Vi följde med barnens morfar och hans bror för att sjösätta en flotte. Martin och Tilda passade då på att bada fötter och tassar :D